Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan on myös hengellinen tausta
Suomalainen, luterilainen kristitty on ihmetellyt sitä, miten Venäjän ortodoksisen kirkon johtaja, patriarkka Kirill tukee niin voimakkaasti Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainaan. Miten kristinusko venyy tuollaisiin kauheuksiin?
Tutkija Juha Meriläinen kävi keskiviikkona Nurmijärvellä kertomassa, mistä siinä on kysymys. Hän on myös kirjoittanut aiheesta kirjan ”Putinin alttaripoika” (Otava 2024).
’Alttaripoika’ viittaa nimessä käsitykseen kirkosta Venäjän presidentin Vladimir Putinin palvelijana.
****
Meriläinen kertoi, miten sotaretoriikkaan on tullut sen kestäessä yhä enemmän uskonnollista kieltä. Sitä on siihen tuonut juuri patriarkka Kirill.
Hän on sanonut nyt käytävän pyhää sotaa langennutta länttä vastaan, ja että sodalla on metafyysinen (= elämän perusteita ja olemassa oloa koskeva) merkitys.
Samoin, että länsi on hylännyt uskonnon, jota Venäjä nyt yksin puolustaa.
****
Ortodoksisella kirkolla on Venäjällä ja venäläisessä kulttuurissa on ollut läpi historian suuri merkitys. Moskovan kirkko on nähty ”kolmantena Roomana” Rooman ja Konstantinopolin jälkeen. Sillä on tarkoitettu, että Moskova on Rooman ja Konstantinopolin jälkeen maailman uskonnollinen pääkaupunki ja sen johtaja Jumalan edustaja maan päällä, vähän kuin Rooman paavi.
Keisariaikana kirkko ja valtio olivat hyvin läheiset, keisari ja patriarkka johtivat kansaa. Moskovan patriarkaatin juuret ovat Kiovan Rusissa, joka tuo Ukrainan mukaan historiallisiin perusteluihin. Ukraina nähdään osana Venäjää, sen pyhää maata.
Vallankumouksen jälkeen (1917-) syntyneessä ateistisessa Neuvostoliitossa kiellettiin uskonnon asema ja sitä yritettiin sulkea pois ihmisten elämästä. Se ei tosin täysin onnistunut, vaan uskonnon juuret elivät kansan keskuudessa.
Nyt 2000-luvulla Putinin aikana uskonto on noussut takaisin tärkeäksi tekijäksi. Muutosta Meriläinen kuvasi yllättävän nopeaksi ja helpoksi. Retoriikka on vaihtunut 180 astetta.
Kirkko on Putinille ja nykyhallinnolle linkki vanhaan keisarikuntaan ja maailmanvallan asemaan, mikä on tavoitteena.
Meriläinen muistutti, että demokratia ei ole koskaan juurtunut Venäjälle. Kansa kaipaa vahvaa johtajaa. Putin ei kuitenkaan yksin johda, vaan hän on osa verkostoa.
****
Kremlin ja Kirilin perusteluna sodalle on 1) että Ukraina on osa Venäjää, sekä 2) Venäjän ja venäläisen elämänmuodon puolustaminen länttä vastaan.
Länsi on rappeutunut ja syntinen, se on hylännyt uskonnon ja jumalan. Venäjä edustaa korkeampaa moraalia. Yksi mittari siitä on suhtautuminen homoihin.
Venäjällä ajatellaan kirkosta ja valtiosta eri tavalla kuin meillä: meillä valtio ja kirkko ovat ihmisiä varten, venäläisessä ajattelussa päinvastoin.
On huomattava, että Suomen Konstantinopolin alaisuuteen kuuluva ortodoksinen kirkko on selkeästi tuominnut sodan. Ukrainan ort. kirkkokin kuuluu nykyään Konstantinopolin alaisuuteen.
****
Juha Meriläinen on Helsingin yliopiston kirkkohistorian dosentti ja Suomen Kirkkohistoriallisen seuran puheenjohtaja. Tällä hetkellä hän toimii arkkipiispan erityisavustajana vastuualueenaan kansainväliset ja ekumeeniset suhteet. Hän on tutkinut paljon tätä aihepiiriä.
Tilaisuus oli osa Nurmijärven seurakunnan Aikuisten oikeesti -sarjaa.