Tähden seuraaminen on kiehtova elämänohje

Loppiaisen evankeliumi kertoo idän tietäjistä, jotka tulivat osoittamaan kunnioitustaan juuri syntyneelle juutalaisten kuninkaalle. Sittemmin monia muunnoksia saanut kertomus ’kolmesta itämaan tietäjästä’, ’kolmesta kuninkaasta’ tai ’idän viisaista’, jotka tähteä seuraten löysivät Jeesus-lapsen Juudean Betlehemistä, on tunnetuimpia kohtia Raamatussa.

Evankeliumista saa käsityksen, että tietäjät tulivat kaukaa ja olivat vieraiden kansojen edustajia. Tämä kertoo, että joulun sanoma ja Kristus kuuluvat kaikille kansoille, koko maailmalle.

Evankeliumin mukaan tietäjät kumarsivat lasta ja antoivat hänelle kalliita lahjoja. Sen jälkeen he palasivat omaan maahansa, ja voisi olettaa, että he kertoivat siellä Jeesus-lapsen syntymästä. Loppiaisesta onkin tullut kirkon lähetyspyhä.

Raamatussa tietäjistä puhutaan vain Matteuksen evankeliumin alussa, ei mainita heidän lukumääräänsä, kerrotaan vain ”idästä tulleista tietäjistä”. Eräässä kertomuksessa tietäjiä olikin neljä. Tuo neljäs tietäjä etsi Jeesus-lasta toista reittiä. Sillä reitillä häntä vastaan tuli monia avuntarvitsijoita. Kuka oli loukkaantunut tai sairastunut, kuka rahallisen avun tarpeessa tai muuten hädässä.

Tietäjä jäi avustamaan heitä, jolloin hänen aikataulunsa viivästyi sekä matkakassansa ja Jeesukselle varattu lahja kuluivat siihen.  Hän löysi Jeesuksen noissa apua tarvitsevissa ihmisissä, vaikka ei itse Häntä ilmeisesti tunnistanut.

Loppiaisessa törmäsivät viime vuosisadan lopulla kirkollinen perinne ja maallisen elämän pyrkimykset, kun loppiaista vuosina 1973–1991 työmarkkinajärjestöjen vaatimuksesta, osana tulopoliittista sopimusta, vietettiin aina lauantaina 6. tammikuuta jälkeen.

Sittemmin loppiainen palasi nykyiselle paikalleen kirkolliskokouksen esittämänä ja eduskunnan päättämänä. Presidentti Mauno Kovisto tosin vielä siirsi lain voimaantuloa viidellä vuodella, mihin presidentin silloiset valtaoikeudet antoivat mahdollisuuden. Mikä lie ollut Koiviston motiivi?

Vuonna 2015 yhteiskunnan viisaat kävivät jälleen loppiaisen kimppuun vaatien sen siirtämistä kansantalouden edun nimissä lauantaiksi, jotta 6. tammikuuta voisi olla työpäivä. Kirkko ei nyt antanut periksi. Loppiainen pysyi paikallaan.

 Sunnuntainkin asema vapaapäivänä on yhä enemmän uhattuna. Vain lauantai-ilta taitaa olla kaikkein vahvimmin rauhoitettu, pyhitetty. Se tarkoittaa ehtookellojen jälkeisiä tunteja.

Maallinen ja hengellinen etu olivat jo loppiaiskertomuksessa vastakkain, kun kuningas Herodes pelkäsi Jeesuksen vievän hänen kuninkuutensa, ja yritti houkutella tietäjät "vakoojikseen", selvittämään, missä tuo hänen uhakseen kokema lapsi on. Hallitsijoiden oveluudella on silläkin siis pitkät perinteet. Mutta Jeesuksen kuninkuus oli toisenlainen, eivätkä tietäjätkään suostuneet Herodeksen tehtävään. He palasivat omaan maahansa toista kautta.

****

Tähden seuraaminen tuntuu tärkeältä ja kiehtovalta elämän ohjeelta. Se ohjaa katsomaan kauemmas ja kauempaa, suurempaan tavoitteeseen, jota eivät pienet mutkat tai vastoinkäymiset peitä.

Tuo tähti voi merkitä elämän tarkoituksen ja sisällön etsimistä - ja löytämistä.